Friday, November 13, 2015

Selimut Bintang

Hari ni saya nak ceritakan tentang salah satu hasil kerja tangan besar yang baru saya siapkan. Besar pada saya, sebab ia adalah projek yang tak pernah saya terima tempahan, yakni blanket baby. Cabarannya pula, customer hendak design star tapi blanket bentuk square. Dari carian saya di internet ni, banyak sangat pattern star blanket yang tetap kekal bentuk star hingga siap. Tapi, ni dah lain, blanket star tapi bentuk empat segi. Takpe, kita cuba buat. Berusaha!

Berikut gambar-gambar sepanjang proses saya mengait... 

Ni masa baru start

Bertambah warna..
Lagi bertambah warna
Lagi bertabah besar...

Setakat gambar di atas, siap sudah bentuk star. Seterusnya, saya kait background pula. Saya google, tapi tak jumpa pattern square star blanket. Jadi, hasil kaitan berikutnya lahir sepenuhnya dari kepala otak saya ni. Ada 2 cara boleh kait backgorund supaya jadi square, 
1) Kait keliling star terus
2) Buat bahagian demi bahagian setiap sisi star

Saya pilih cara kedua. Nampak benor saya ni tak boleh multitasking, ye dak. Tapi saya lebih selesa siap bahagian demi bahagian. Saya nampak blanket ni macam bintang yang dilukis atas kertas dan perlu diwarna. Mesti kita color bahagian demi bahagian, kan. Jom...

Background bawah
Tudia, saya kait dari bawah, background star. Pattern? Sendiri punya, dengan teori bahawa slip stitch adalah stitches yang terpendek dan double treble adalah stitch yang tertinggi. 

Background tepi
Kalau saya terkurang, takpe, saya boleh cover. Kalau terlebih, kena buka balik kaitan. Itu pun bagi setiap sisi, tak tau la berapa ratus kali saya tarik, kait, tarik buka balik, kait balik. Camtu la ceritanya.

Background atas kiri
Saya kait ni, pembaris panjang duduk kat tepi. Guide supaya lurus segiempatnya.

Backgroung atas kanan
Bahagian kanan bawah
Ok, ada bahagian yang ada lebih stitches. Kalau tengok gambar di atas, ada bahagian saya kelepet kan. Boleh repair lagi nanti.

Background dah siap!
Mana stitches terlebih, saya kurangkan, supaya jadi se-segiempat yang boleh. Jadilah seperti gambar di atas.

Buat border pulak..
Border pun ikut color star.



Yeh.. dah siap.


Saya ambil masa hampir 2 bulan juga nak siapkan selimut baby ni. Terima kasih pada customer yang memahami. 

Satu lagi projek besar, saya akan ceritakan dalam entri akan datang. 
Minggu depan adalah minggu terakhir sekolah. Lepas tu cuti panjang. Bestnya... 
Jumpa lagi, dan take care... ^_^

http://yatiandstitch.blogspot.my/


22 comments:

  1. Cantik sungguh.. memang kreatif lah yati ni..
    Kalau akak apa jadi pun tak tahu :D

    ReplyDelete
  2. Alahai... cantiknya yati.. kipidap.. ;)
    Buat geram je nak carik benang kait balik... hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih, Zila.
      Sila, sila start semula projek kait. Hehe..

      Delete
  3. Assalamualaikum....rajinnya....saya dulu pernah belajar sikit dari kakak sepupu...tapi tak boleh...jenis bertangguh....
    Memang cantik corak bintang tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam warahmatullah..
      mekasih. Kena ada minat, mesti boleh buat, sebab tak susah pun. :)

      Delete
  4. Pandainyaaa...cantik pula tu...kagum betul dengan orang kreatif macam ni..Salam kenal n follow sini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih.. :)
      salam kenal, dan timakasih follow saya.

      Delete
  5. serius berbaloi la 2 bulan siap kan nya.
    hasil nyer cantik, yati.
    sungguh halus buatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih, Aida.
      Ye, mencabor nak buat selimut ni, sebab ambik masa lama, tapi Alhamdulillah, siap juga. :)

      Delete
  6. Kalau saya yg buat ni mesti jem time kait tepi sbb x reti nak adjust stitches utk buat 4 segi tu... Yati buat blocking ka lps dah siap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zurainny pun terer juga crochet, mesti bole buat punya.
      Yati tak buat blocking, sebab bentuk nampak dah ok - square. :)

      Delete
  7. cantik sgt,,,
    kena sabar ni nk siapkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih, Lya.
      Ha ah, sabar dan minat. :)

      Delete

 

Yati's Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea